På siden her er alle plateutgivelsene, egne og som medmusiker,
i tillegg til andre begivenheter.
Min første radio opptreden
Radioprogrammet for Tirsdag 4. Juni 1971
Begynte å undervise ved Ole Bull Akademiet, Voss i 1983, og holder fortsatt kurs og underviser der.
Turnerte i alle de nordiske land fram til 2004.
Var timelærer på Musikkvitenskap ved
UiO i Oslo (1996-2016)
Turnerte i årene 1994-1998 med ensemblet «Det syng, ballader på
vandring» med Agnes Buen Garnås, Anne Marit Jacobsen, Sinikka
Langeland og Halvor Håkanes.
Ensemblet var med på å vise den frodige variasjonsrikdom som finnes i tradisjonen, og den underlige vandringen dette materialet har vært en del av – over landegrensene med sine lokale egenarter og flernasjonale inspirasjon.
To egne plateutgivelser, Nattergalen og Maros.
Med på tre andre utgivelser.
Vært leder for seminarer, kurs og konserter i regi av Norsk Kvedarforum.
"Arbeidet med denne boken kom i gang i forbindelse med Eli Storbekkens undervisning på Ole Bull Akademiet.
Tanken bak prosjektet var å utgi en bruksbok, som kan nyttes av alle som er interessert i folkesang, uten å ha de store forkunnskaper.
Her ønsker hun å vise noe av bredden i den vokale visetradisjonen som finnes i Østerdalen. Her kan du finne bånsuller, slåttetraller, lokk, laling, religiøse folketoner og ulike viser, som er sunget fram til vår tid.
Dette er sanger som har vandret fra person til person.
Flere av sangene har varianter i distriktet og i andre deler av landet.
Agnes Buen Garnås skriver om Eli Storbekken og Nattergalen:
Eli har gjennom tjuge år latt andre ta del i sine songar, lokkar og stev. Frå kursperiode på i alt over ti år, i regi av Club 7 i 70-åra - til lærar ved Ole Bull Akademiet på Voss i 90-åra, har ho vore aktiv. Songen om Nattergalen og lokk frå Østerdalen har truffe våre sinn, og sett seg i minne med Eli sine merke, ti likes med trallar som gir danselyst! Eli sitt sosiale engasjement er samlande, og dette kjem og til uttrykk i songen. Ho syng songane som dei er, og har lyttarskarar frå mange kretsar - i by og bygd. Sannelig på tide at den urbane bygdebudeia no kjem med eiga CD og bok, som gjer oss betre kjent med delar av Østerdals-musikken!"
Var med og etablere «Latino Folk Joik Ensemble» med
musikere fra Brasil, Argentina, samt en samisk utøver.
Internasjonalt folkemusikkprosjekt som spenner vidt i musikalsk utfoldelse.
Musikken har i seg elementer fra det urnorske og samiske tonebildet, ballader og slåttestev til den rytmisk latinomusikken!
På konsertene fikk publikum høre joik, stev, strupesang og tralling.
Fra chilenske cueca og det særegne strengeinstrumentet charango fra Andesfjellene, til samba og andre rytmer fra Brasil.
Publikum ble tatt med til den ”norske fjellheimen, den samiske tundraen” og latinsk musikk med humor og rytme.
Gruppa hadde også workshops og konserter for barn og unge.
Ensemblet holdt en rekke skolekonserter i Oslo-området.
Hadde konserter på bl.a. :MS Innvik, Riddu Riddu (2006), Josefine Visescene, Maihaugen, Glom-dalsmuseet osv.
Var med i redaksjonsrådet for boka Sang i Norge.
Sang i Norgeomfatter cirka 430 ulike sanger med tekst, noter og besifring. Sangene i boken er inndelt i kapitler som livets merkedager, fred, frihet og religion, planter, dyr, natur og miljø, omsorg og fellesskap, kjærlighet og livsvisdom.
Foruten norske sanger og et eget kapittel viet til samisk joik/sanger, inneholder også boken sanger fra Norges naboland samt sanger fra 44 ulike land, slik som Cuba, Brasil, Egypt, India, PakistansamtVietnam.
Ingen av sangene er yngre enn fem år.
Maros konsert
Fra venstre: Nils Økland - fele ○ Georg Buljo - gitar ○ Atle Nymo - bassklarinett ○ Birger Mistereggen - munnharpe ○
Eli storbekken - sang ○ Gjermund Silset - kontrabass ○ Lillebror Vasaasen -
Solo, i samarbeid med Georg Buljo
Lokken har noe av evig ungdommelig i seg, frisk og ny som en «flyvende sommer».
Laling (liljing) og gukko (kauk) var den tids kommunikasjon blandt folk ved siden av instrumentene, lur og bukkehorn.
Gjeteren hadde en ensom jobb med å følge budskapen i all slags vær. Det var viktig å holde kontakt med andre mennesker i setermarkene.
Å varsle om rovdyr, komme på besøk og gå på friing var noen av lalingens funksjoner. Selv om funksjonene er borte, lever melodiene.
Sommeren 2009 er det 60 år siden det første Lur- og lokkestevnet ble arrangert på Tolga med Egil Storbekken som primus motor.
Stevnene ble gjentatt i årene som fulgte med ca 200-300 tilhørere det første året, til ca. 3000 i 1952.
Sommeren 1953 reiste Myklebust til Lur- og lokkstevnet på Tynset for å gjøre opptak til ”Folkemusikkhalvtimen”.
I 2009 tar vi opp tråden fra siste stevne og arrangerer Lur- og lokkestevet i Raudsjødalen. Stevnet blir kombinert med årets utdeling av Egil Storbekkens musikkpris til Karl Seglem.
Stevenet ble tradisjonen tro holdt på Raudsjødalen setermeieri som var Nord-Europas første meieri (1856).
To plateutgivelser.
Timelærer ved Norges Musikkhøyskole (2018-2020)
Utgitt i forbindelse med 100 års- jubileet for Egil Storbekkens fødsel.
Songen til fløyta er basert på Egil Storbekkens melodier til dikt skrevet av Einar Skjæraasen, Bjørn Øyan, Kjell Åsen, Annar Eggen, Åsmund Sveen og Ola Jonsmoen.
Melodiene er skrevet i 1970-tallets visetradisjon, og er bearbeidet av Eli og
produsent Georg Buljo.
Norish Fest er et Norsk-Irsk samarbeid for å skape kulturell utveksling og sosialt nettverk mellom Irland og Norge.
Norish Fest er basert på forbindelsen mellom Tolga i Hedmark og Ballinskelligs og Waterville in South West Kerry, Co. Kerry, Ireland.
Hadde konsert i Smock Alley Theatre med mine medmusikanter Georg Buljo og Irene Tillung.
Grunnlovsjubileeti Norge 2014 var en offentlig markering av at det i 2014 var 200 år siden Norges Grunnlov ble vedtatt.
Hadde to opptredener under grunnlovsjubileet i New York
17 mai kl. 12.00 Konsert under Viking Fest i Brooklyn
17 mai kl. 19.00 Opptreden under festmiddagen i Sjømannskirken
sjømannskirken feiret sitt 150 års jubileum.
Ein hyllest til Ole Bull Akademiet, Sigbjørn Bernhoft Osa og dei gode hjelparane.
Ville idéar er viktige å ha, og folkemusikken er full av ville idéar! I 1977 vart ein vill idé om eit folkemusikkakademi realisert.
Laurdag 26. januar 2019 inviterte Ole Bull Akademiet til ein heidundrande kveld med konsert, statt-upp-stevtevling for alle som har eit stev på hjartet, og dans til spelemenn og -kvinner frå akademiet!
Sigbjørn Bernhoft Osa såg at det stod dårleg til med kunnskapen om folkemusikk og folkedans hjå musikkstudentar rundt i landet. Dette ville han gjere noko med, og han fekk det til.
Dette er også historia om gaukungen som vaks seg stor og synleg i norsk musikkliv.
Ein vill idé om å etablere eit akademi på Voss, og tru at studentar frå heile landet skulle kome på kurs til bygda.
Det er slike idéar som lukkast, og i dag er mellom 500 og 600 studentar årleg på kurs på Voss!
Ole Bull Akademiet har ei høg stjerne i norsk musikkliv, men ingenting kjem av seg sjølv. Det er 40 år med hardt arbeid, og vilje til å formidle folkemusikk og folkedans til stendig nye generasjonar, som gjer at akademiet i dag har ein sterk posisjon.
Lokal folkemusikk fra seterlivet, opptak fra 1952 - 1975
57 opptak av lokk, laling og seterviser fra store deler av landet. Det lokkes på ku, sau, geit, hest, reinsdyr – og arbeidsfolket på gården!
Innholdet på Rosekolla er hentet fra opptak fra Norsk Folkemusikksamling (1952-1975) med diverse utøvere, se innholdet på cd'en for å se hvilke.
Rosekolla inneholder et lite utvalg av vokal folkemusikk med tilknytning til seterlivet: lokk, laling, kringelhauk, hulling, regler og gjeterviser.
Sangene har vært brukt som redskap i folks daglige liv og virke, og som hjelpemiddel for å kommunisere med buskap og mennesker.
Håper cd-en kan bidra til å ta vare på en sangtradisjon som er i ferd med å gå i glemmeboka. Dykk i arkivene, der kan du finne musikkskatter !
Eli Storbekken sang - seljefløyte
Irene Tillung - trekkspill
Britt Pernille Frøholm - hardingfele, fele
Medmusikere
Sigurd Hole - bass
Karl Seglem - bukkehorn og sax
Nils Økland - fele
Olav Torget - gitar
Jarle Vespestad - trommer
Medmusikanter
Sigurd Hole - kontrabass
Olav Torget - gitar
Jarle Vespestad, tormmer
Karl Seglem - bukkehorn, saksofon
Nils Økland- fele, hardingfele
Solo, i samarbeid med Sigurd Hole.
Fabel er et knippe folkeviserfra vår musikalske kulturarv med fortellinger og handlinger som er både symbolske og episke.
Visene består av middelalderballader, skillingsviser, skjemteviser, kjærlighetsviser og ridderviser. Tekstene handler om menneskelige forhold, om styreke, svakhet, kjærlighet, sjalusi, omskaping og forkledning.
Hovedvekten av melodiutvalget er fra Hedemark og Østfold med varianter fra Telemark, Gudbrandsdalen og Sverige.
Konserter og workshop i Tanzania
Ellen Marie Tangen og jeg var invitert av stiftelsen YesKilimanjaro til å holde konserter og workshop i Kilimanjaro distrikt ved byen Moshi
YK driver Gabriellasenteret for psykisk utviklingshemmede.
Hadde konserter i landsbyen, Umbwe Onana.
Vil takke Stiftelsen YES Kilimanjaro med Ellen Graff Jenssen, leder og resten av gjengen for en fantastisk tur med workshop og konserter på Gabriellasenteret i Moshi, Tanzania 30. oktober til 10. november 2019.
Møter med nydelige mennesker, samt flotte opplevelser som jeg vil huske lenge!
Fikk støtte fra Tolga-Os Sparebank til innkjøp av rytmeinstrumenter, triangler, tamburiner, egg etc.
De sendte også med T-skjorter til alle, en stor takk til de.
Plateslipp på Nordic Black Theatre, Søndag 7. November 2021
Inneholder i hovedsak religiøse folketoner fra Østerdalen.
Religiøse folketoner var en viktig del av livet til folk i tidligere tider, i dag er mange av disse melodiene i ferd med å forsvinne.
Harpreet Bansal - fele
Helge Norbakken - perkusjon
"Klangen før fela" er et seminar med kurs og konserer.
Eli er koordinator for lagene som har seminarene.
Første var i 31. Januar - 2. Februar 2014 og hadde tittelen
"Kurs i kveding, munnharpe, langeleik, lur og bukkehorn".
I Januar 2023 var det 5.gang arrangementet ble gjennomført, med en økende interesse for å lære å spille på bukkehorn, seljefløyte, lur, langeleik, munnharpe, kvede og joike !
Det hadde tittelen "Konserter og kurs i elder folkemusikkinstrumenter joik og kveding".
Lokken står i nært samband med seterkulturen. Det er her han høyrer heime. Men å lokke er ikkje lenger like sjølvsagt. Med det høge tempoet i nedlegginga av seterkulturen er ein fleire hundre år gamal praksis og kulturtradisjon i ferd med å forsvinne.
──────────────────────────────────────────────
2:36 minutt ut i sendingen starter repotasje om stølslivet
5:34 minutt ut i sendingen starter reportasjen fra Lokkeseminaret